KLASYKA ŚWIATOWYCH EKRANÓW
Kino Fenix i Łowicki Ośrodek Kultury zapraszają nauczycieli i uczniów szkół średnich oraz wszystkich zainteresowanych na kolejny sezon projektu edukacyjnego X MUZA – INSTRUKCJA OBSŁUGI 2023/2024 „KLASYKA ŚWIATOWYCH EKRANÓW”, który poprowadzi filmoznawca, wykładowca Akademii Filmu i Telewizji – Grzegorz Pieńkowski.
Zapisy: Mateusz Rudak 46 837 40 01 lub mateusz.rudak@lok.art.pl
PROGRAM:
11.X.2023
Papierowy księżyc (Paper Moon) r. Peter Bogdanovich, USA 1973 98’
Czasy Wielkiego Kryzysu. Drobny oszust musi zaopiekować się córką, którą zostawił z matką kilka lat temu. Mają szansę poznać się – i może polubić. Czy na pewno? Rewelacyjny duet prawdziwego ojca i córki – Ryana O’Neilla i jego córki Tatum. Dziewczynka za tę rolę dostała Oscara…
15.XI.2023
Macunaima, r. Joaquim Pedro de Andrade, Brazylia 1969 99’
Porywający swoją innością świat brazylijskich wierzeń i zachowań. Przesycona realizmem magicznym opowieść o ludowym bohaterze, dla którego dzięki magii nie ma nic niemożliwego, a dzięki realizmowi jego losy splatają się z historią kraju. Film kultowy – w dobrym tego słowa znaczeniu.
14.XII.2023
Ci wspaniali mężczyźni w swych latających maszynach, czyli jak przeleciałem z Paryża do Londynu w 25 godzin i 11 minut (Those Magnificent Men in Thei Flying Machines or How I Flew From London to Paris in 25 Hours and 11 Minutes) r. Ken Annakin, Anglia 1965 138’
Jedna z najbardziej zwariowanych i absurdalnych komedii jakie wydało brytyjskie poczucie humoru: szalony świat wczesnego lotnictwa i rywalizacji między pilotami różnych nacji. Ponad dwie godziny dobrego humoru i porywającej akcji.
9 I 2024
Jeremiah Johnson, r. Sydney Pollack, USA 1972, 116 min.
Połowa XIX wieku. Zmęczony cywilizacją Jeremiah Johnson wyrusza w góry. W Kolorado poznaje trapera, który uczy go sztuki przetrwania w głuszy. Jeremiah adoptuje małego Caleba i poślubia Indiankę Swan. Po pewnym czasie popada w konflikt z tubylcami, którzy zabijają jego żonę i dziecko. Zdruzgotany szuka zemsty.
15 II 2024
Pali się moja panno (Hoři ma panenko), r. Milos Forman, CSRS 1967, 69’
Arcydzieło Milosa Formana, nominowane do Oscara. Przygotowania, komplikacje i niesławne zakończenie balu strażackiego. Film zrealizowano z udziałem aktorów niezawodowych jako brawurową komedię o ludzkiej małostkowości i egoizmie oraz niewystarczającej samokrytyce.
11 III 2024
Przepiórki w płatkach róży (Como aqua para chocolathe), r. Alphonso Arau, Meksyk 1992, 105’
Historia o miłości i dobrym jedzeniu, usytuowana w Meksyku, na początku XX wieku. Tita i Pedro nie mogą być razem, gdyż jej matka, Elena decyduje, że jej najmłodsza córka musi zostać starą panną, by się nią opiekować na starość. Pomiędzy zapachami i smakiem tradycyjnej, meksykańskiej kuchni Tita cierpi długie lata przez swą niespełnioną miłość.
9 IV 2024
Wiele hałasu o nic (Much Ado About Nothing), r. Kenneth Brannagh, Anglia 1993, 111’
Książę Aragonii obmyśla intrygę mającą na celu postawienie przed ołtarzem dwojga jego przyjaciół: Beatrice i Benedicka, zagorzałych przeciwników małżeństwa, darzących się wzajemną niechęcią. Spisek staje się coraz bardziej skomplikowany.
8 V 2024
Widmo wolności (La Fantom du Liberte), r. Luis Bunuel, Francja 1974, 104’
Ciąg luźno powiązanych historii, które łączy surrealistyczny klimat i motyw życia w świecie pozorów.
10 VI 2024
Amarcord, r.Federico Fellini, Włochy 1973, 124’
Opowieść o jednym z miasteczek włoskiej prowincji w latach 1930 – 35, kiedy to największy wpływ na sytuację ówczesnych Włoch wywierał kościół i ideologia faszystowska. Przede wszystkim jest to jednak historia mieszkańców włoskiej prowincji – ludzi, których życie upływa obok głównych nurtów życia politycznego i społecznego.
Projekt dofinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej w Programie Operacyjnym Upowszechnianie kultury filmowej.