X Muza – Sezon 2019-2020 „Literatura i ekran” 22 X

X Muza – Sezon 2019-2020 „Literatura i ekran” 22 X


Łowicki Ośrodek Kultury serdecznie zaprasza do kina Fenix na kolejny sezon edukacji filmowej prowadzonej przez filmoznawcę, wykładowcę Akademii Filmu i Telewizji – Grzegorza Pieńkowskiego.

Zajęcia skierowane są do uczniów szkół średnich oraz seniorów z Łowicza i okolic. Projekt ma na celu umożliwienie spotkania z ekranizacją literatury na ekranie w sposób ułatwiający przyswojenie zarówno dzieł literackich, jak i ich adaptacji, co wpływa na świadome obcowanie z kulturą obrazu.

STARTUJEMY 22 PAŹDZIERNIKA O GODZINIE 11:00 ! Podajemy daty na rok 2019. Z pozostałych 8. tytułów wybierzemy razem 6. na 2020 rok i przekażemy Państwu daty spotkań.

Do zobaczenia w kinie!

PROGRAM
1. 22 X 2019
1984, r. Michael Radford, Anglia 1984, 106’ (na podst. powieści George Orwella) Ekranizacja powieści George’a Orwella, jednej z najbardziej znanych antyutopii w literaturze. Właścicielka praw autorskich, wdowa po Orwellu, Sonia Brownell, krótko przed swą śmiercią w 1980 zgodziła się na nakręcenie filmu, stawiając warunek, by nie używano w nim żadnych efektów specjalnych.

2. 13 XI 2019
Blaszany bębenek, r. Volker Schlöndorff, RFN/Francja 1979, 142’ (na podst. powieści Volkera Schlondorffa) Ekranizacja powieści Güntera Grassa jest kroniką życia małego Oskara a także protestem jednostki wobec koszmaru II Wojny Światowej. Oskar w dniu swoich trzecich urodzin podejmuje w pełni świadomą decyzję, że z dorastaniem koniec. Realizację tego dziwnego przedsięwzięcia ułatwia mu wypadek – spada ze schodów w piwnicy i przez resztę życia rzeczywiście już nie rośnie.

3. 9 XII 2019
Zemsta, r. Antoni Bohdziewicz, Polska 1956, 94’ (ekranizacja komedii i Aleksandra Fredry) Zachowująca wierszowany tekst oryginału adaptacja obyczajowej komedii szlacheckiej o miłości Wacława i Klary, zalotach Cześnika Raptusiewicza do Podstoliny, sporze o mur graniczny między Cześnikiem a Rejentem Milczkiem oraz o przygodach Papkina.

4. Imię róży (Name der Rose), r. Jean-Jacques Annaud,RFN/Włochy/Francja 1986, 126’ (na podst. powieści Umberto Eco) Średniowiecze. Okres bardzo religijny. To wtedy Bóg był największym autorytetem, a głos Kościoła był jednym z tych istotniejszych. Czas bezwzględnych wyroków wobec herezji. Święta Inkwizycja od lat szokowała i wzbudzała wiele kontrowersji. Paradoks idei Kościoła. Film „Imię Róży” idealnie odzwierciedla te mroczne dzieje.

5. Zabić drozda (To Kill a Mockingbird, r. Robert Mulligan, USA 1962, 124’ (na podst. powieści Harper Lee) Powieść „Zabić drozda” autorstwa amerykańskiej pisarki Harper Lee została wydana w 1960 roku i szybko stała się światowym bestsellerem. Nic dziwnego więc, że pisarka nie musiała długo czekać na ekranizację swojego utworu, bo już dwa lata po jej publikacji nakręcono film o tym samym tytule, który stał się dla kinematografii tym, czym jest dla literatury jego pierwowzór – klasykiem.

6. Karmen, r. Aleksander Chwan, Rosja 2003, 90’ (na podst. opowiadania Prospera Merimee) Strażnik z zakładu karnego dla kobiet, zakochuje się w jednej z więźniarek, zmysłowej i tajemniczej Karmen. Oszołomiony nagłym uczuciem, pomaga jej w ucieczce z więzienia. To będzie jego pierwszy krok na przestępczej drodze. Odtąd – zaślepiony miłością – zrywa dla swojej wybranki z wojskową karierą i uczciwym życiem. Manipulowany przez kobietę, targany wielką namiętnością, zostaje dla niej złodziejem, bandytą, zabójcą…

7. Pokój z widokiem (Room With a View), r. James Ivory, Anglia 1985, 117’ (na podst. powieści E.M.Forster) Romantyczna historia opowiadająca o tarapatach sercowych młodej kobiety. Lucy Honeychurch – dziewczyna z dobrego domu, odbywa pierwszą w życiu podróż do Włoch, czyni to w towarzystwie starszej kuzynki – Charlotty. Splot wydarzeń sprawia, że z młodej, niedoświadczonej dziewczyny Lucy staje się w pełni dojrzałą kobietą, świadomą swoich uczuć kobietą.

8. Tragedia Makbeta (Tragedy of Macbeth), r. Roman Polański, Anglia 1971, 134’ (ekranizacja dramatu Szekspira) „Tragedia Makbeta” długo dojrzewała w umyśle twórcy, lecz dopiero w roku 1970 udało się znaleźć Polańskiemu odpowiednie środki, by zrealizować film wiernie ukazujący realia średniowiecznej Szkocji. Reżyser wykorzystał wszystko to na co Szekspir nie mógł sobie pozwolić ze względu na „obyczajność” i stworzył bardzo sugestywną wizję przemiany człowieka.

9. Uczta Babette (Babette’s gastebud), r. Gabriel Axel, Dania 1987, 103’ (na podst. opowiadania „Babettes gastebud” Karen Blixen) W małej, duńskiej osadzie upływa życie dwóch sióstr, Filippy i Martine – w spokojnej, pobożnej atmosferze, której ton nadaje ich ojciec, miejscowy pastor. Zasady ascetycznej religijności, pod pozorami tolerancji i dobroci, narzuca on w bezwzględny sposób. Siostry otarły się w młodości o szansę poznania miłości i wielkiego świata, ale obie odrzuciłły ją w imię ojcowskich nauk. Nawet po śmierci ojca wciąż żyją pod jego wpływem

10. Valmont (Valmont) r. Milos Forman, Francja/Anglia 1989, 132’ (na podst. powieści „Niebezpieczne związki” Choderlos de Laclose) Słynna powieść „Niebezpieczne związki” Choderlosa de Laclos wielokrotnie w historii kina inspirowała filmowców. Po wyciągi z tego arcydzieła sztuki epistolarnej, jak często się o tej książce mówi, sięgał choćby Roger Vadim w swej uwspółcześnionej i niestety niezbyt udanej adaptacji z 1959 roku. W pamięci widzów na trwałe zapisała się jednak głośna ekranizacja Brytyjczyka Stephena Frearsa z 1988 roku, ze świetnymi kreacjami Glenn Close i Johna Malkovicha. Nie należy jednak zapominać, że w tym samym roku powstało dzieło innego mistrza, które czerpało z powieści osiemnastowiecznego autora. Mowa oczywiście o Milosu Formanie i jego obrazie „Valmont”, który przeszedł przez ekrany kin niejako w cieniu filmu Frearsa, a który przecież jest pozycją równie interesującą i w zasadzie na równi udaną.

11. Danton, r. Andrzej Wajda, Francja/Polska 1983, 133’ (ekranizacja dramatu Stanisławy Przybyszewskiej) „Danton” powstał na kanwie teatralnej sztuki „Sprawa Dantona” i w swojej formie jest niezwykle sceniczny. Jego siła leży w dialogach, a większość najważniejszych scen rozgrywa się wewnątrz pomieszczeń. Nie mają więc czego szukać w „Dantonie” zwolennicy kina przeładowanego akcją, scenami batalistycznymi czy efektami specjalnymi.