26.OCH! FILM FESTIWAL
KINO FENIX 8-23.02/2025
bilety/karnety (od piątku 17.01 godz.15.00 kasa kina, 16.00 online www.lok.systembiletowy.pl)
PROGRAM:
8 sb 18.00 KOMPLETNIE NIEZNANY (sekcja Główna)
9 nd 19.00 KONCERT OTWARCIA – KAPELA ZE WSI WARSZAWA & BASSAŁYKI
10 pn 17.00 WANDA RUTKIEWICZ. OSTATNIA WYPRAWA (sekcja Dokument), 19.00 BALKONIARY (sekcja Główna)
11 wt 17.00 KOLONIA NR 5 (sekcja Siedemnasta), 19.00 CROSSING (sekcja Główna)
12 śr 17.00 MOJE ULUBIONE CIASTO (sekcja Siedemnasta), 19.00 ARMAND (sekcja Główna)
13 cz 17.00 LAS + spotkanie z reżyser Lidią Dudą (sekcja Dokument)
14 pt 17.00 NIECH! TO DIABLI! (sekcja Siedemnasta), 19.00 BABYGIRL (sekcja Główna)
15 sb 19.00 KONCERT – ALICJA MAJEWSKA & WŁODZIMIERZ KORCZ
16 nd 18.00 BEATING HEARTS (sekcja Główna)
17 pn 17.00 DAHOMEJ (sekcja Dokument), 18.30 APETYT NA WIĘCEJ. LA COCINA pokaz przedpremierowy (sekcja Główna)
18 wt 19.00 KNEECAP. HIPHOPOWA REWOLUCJA (sekcja Główna)
19 śr 17.00 AGENT SZCZĘŚCIA (sekcja Dokument), 19.00 DZIEWCZYNA Z IGŁĄ (sekcja Główna)
20 cz 17.00 TO NIE MÓJ FILM + spotkanie z reżyser Marią Zbąską (sekcja Siedemnasta)
21 pt 18.30 BOGINI PARTENOPE pokaz przedpremierowy (sekcja Główna)
22 sb KONCERT ZAMKNIĘCIA – OMASTA
23 nd 18.00 EMILIA PEREZ pokaz przedpremierowy (sekcja Główna)
Festiwalowy folderek do pobrania TUTAJ
KOMPLETNIE NIEZNANY (sekcja Główna)
140 min. obyczajowy, USA 2024
reżyseria: James Mangold
scenariusz: James Mangold, Jay Cocks
obsada: Timothee Chalamet, Edward Norton, Elle Fanning
Nowy Jork, początek lat sześćdziesiątych XX w. Do West Village przybywa nikomu nieznany, obdarzony niezwykłym muzycznym talentem 19-latek z Minnesoty, by spotkać się ze swoim idolem, Woodym Guthriem (Scoot McNairy). Początkowo związuje się z sceną folkową, ale stopniowo uniezależnia się od jej wpływów, poszukując własnego oryginalnego stylu. Nie chcąc zostać zaszufladkowanym, dokonuje kontrowersyjnego wyboru, który zrewolucjonizuje cały muzyczny świat. Film Jamesa Mangolda pt. „Kompletnie nieznany” opowiada prawdziwą historię jednego z najbardziej kultowych piosenkarzy i autorów tekstów w historii, Boba Dylana. W tej roli występuje Timothée Chalamet, który wykonuje również wszystkie piosenki artysty pojawiające się w filmie.
KAPELA ZE WSI WARSZAWA & BASSAŁYKI – KONCERT OTWARCIA (9.02)
Kapela ze Wsi Warszawa niemal od początku tworzy różne mariaże, zaprasza gości, kreuje dźwiękowe koalicje. Bez limitów, gatunkowych szablonów, wbrew trendom i modom. Tym razem zespół połączył siły z projektem Bassałyki, czego efektem jest fenomenalny album „Sploty”. Krążek ukazał się 8 listopada br. Pomysłodawcą i głównym producentem projektu jest działający ponad 20 lat w kapelowej załodze Mariusz Dziurawiec, znany też pod pseudonimem Mario Activator. To jeden z najznamienitszych alchemików audiosfery, muzyk, basista, DJ i producent, dubowy filar Joint Venture – pionierskiego sound systemu nad Wisłą. Artysta jest ponadto współtwórcą legendarnego Studia AS One. Do współpracy pod szyldem Bassałyków zaprosił producentów muzycznych i instrumentalistów: Grzegorza Rytkę (saksofon tenorowy), Michała Mareckiego (instrumenty klawiszowe) oraz Jerzego Markuszewskiego (perkusja). Cel połączenia sił przez Kapelę ze Wsi Warszawa i Bassałyków jest prosty: splatać, przeplatać, łączyć i mieszać.
KZWW:
Magdalena Sobczak – Kotnarowska – głos, cymbały,
Sylwia Świątkowska – głos, skrzypce, altówka, fidel płocka, suka biłgorajska/vocal,
Ewa Wałecka – głos, skrzypce, lira korbowa,
Miłosz Gawryłkiewicz – trąbka,
Piotr Gliński – baraban, perkusjonalia,
Paweł Mazurczak – gitara basowa,
Maciej Szajkowski – bęben obręczowy, bęben szamański, perkusjonalia,
Mariusz Dziurawiec – dub master,
Bassałyki:
Michał Marecki – instrumenty klawiszowe,
Jerzy Markuszewski – perkusja,
Grzegorz Rytka – saksofon tenorowy.
WANDA RUTKIEWICZ. OSTATNIA WYPRAWA (sekcja Dokument)
80 min., Polska, Szwajcaria, Nepal, Indie, Włochy, Austria, 2024
reżyseria: Eliza Kubarska
scenariusz: Eliza Kubarska
obsada: Reinhold Messner, Krzysztof Wielicki, Carlos Carsolio, Kurt Diemberger, Janina Fies, Marion Feik
Prawdziwa historia Wandy Rutkiewicz, pierwszej kobiety świata i pierwszej osoby z Polski na najwyższych szczytach ziemi – opowiedziana przez nią samą.
Wanda bez zaproszenia wkroczyła w męski świat wypraw wysokogórskich i zapłaciła za to najwyższą cenę. Reżyserka filmu, która sama jest alpinistką, wyrusza w Himalaje śladami Wandy. Wskazówką do poszukiwań jest audio-pamiętnik bohaterki znaleziony wśród sterty materiałów archiwalnych. Wanda Rutkiewicz zaginęła 30 lat temu. Jej ciało nigdy nie zostało odnalezione. Niektórzy twierdzą, że została w klasztorze buddyjskim. Film eksploruje jej życie i tajemnicę z udziałem znanych wspinaczy: Reinholda Messnera, Krzysztofa Wielickiego i Carlosa Carsolio, a także bliskich jej kobiet: siostry Janiny Fies i menadżerki Marion Feik.
BALKONIARY (sekcja Główna)
104 min., Francja, 2024
reżyseria: Noémie Merlant
scenariusz: Noémie Merlant
obsada: Souheila Yacoub, Sanda Codreanu, Noémie Merlant, Lucas Bravo, Nadège Beausson-Diagne, Christophe Montenez, Annie Mercier, Henri Cohen, Hannil Ghilas, Amir Baylly
Żar leje się z nieba. Ludzie chowają się przed słońcem w domach, spędzając większość czasu na balkonach. To doskonały punkt, żeby obserwować sąsiadów, o czym przekonują się trzy balkoniary – Elise, Ruby i Nicole. Obiektem ich zainteresowania jest tajemniczy przystojniak mieszkający w kamienicy naprzeciwko. Co się wydarzy, gdy dziewczyny pewnego wieczoru podlanego winem postanowią, że odwiedzą nieznajomego? Zdarzy się czarna komedia, groteskowy horror i seksualnie wyzwolony romans w jednym.
KOLONIA NR 5 (sekcja Siedemnasta)
101 min., Francja, Belgia, 2023
reżyseria: Ladj Ly
scenariusz: Ladj Ly, Giordano Gederlini
obsada: Alexis Manenti, Anta Diaw, Jeanne Balibar, Steve Tientcheu, Aristote Luyindula, Valentin Pradier
Przedmieścia Paryża, dzielnica Montvilliers. Jedna decyzja nowo wybranego burmistrza wywołuje sprzeciw w mieszkańcach, którzy masowo wychodzą na ulice. Dla Haby, młodej dziewczyny z Montvilliers, która angażuje się w protesty, najbliższe dni będą próbą zawalczenia o swoją i nie tylko swoją przyszłość. Ladj Ly wraca na francuskie przedmieścia, gdzie atmosfera staje się coraz bardziej napięta, a frustracja mieszkańców z każdym dniem rośnie. Burzliwy i pełen pasji portret pokolenia, które wie, że realna zmiana wymaga czegoś więcej niż tylko wzburzenia.
CROSSING (sekcja Główna)
105 min., Szwecja, Dania, Francja, Turcja, Gruzja, 2024
reżyseria: Levan Akin
scenariusz: Levan Akin
obsada: Mzia Arabuli, Lucas Kankava, Deniz Dumanlı, Nino Karchava, Levan Bochorishvili
Emerytowana gruzińska nauczycielka Lia jedzie do Stambułu z dużo młodszym sąsiadem Achim. Kobieta obiecała zmarłej siostrze, że odnajdzie jej córkę. Problem w tym, że Tekla najprawdopodobniej nie będzie chciała wrócić do konserwatywnej ojczyzny, gdzie nadal problemem są nietolerancja i transfobia. W trakcie poszukiwań bohaterowie odkrywają głośną i rozwibrowaną metropolię, budują coś na kształt matczyno-synowskiej relacji i uczą się, czym jest prawdziwa różnorodność. Spotykają też na swojej drodze Evrim, pewną siebie prawniczkę, która broni praw osób transpłciowych. Tak jak sugeruje tytuł „Crossing” mówi o przekraczaniu granic: kulturowych, społecznych, pokoleniowych. Reżyser Levan Akin ponownie podejmuje tematy, którą są tabuizowane w Gruzji, ale nikogo nie stygmatyzuje i nie poucza. Jego nagrodzony w Berlinie film wyróżnia się subtelnością i uważnością na potrzeby wszystkich postaci, także tych zaślepionych własnymi uprzedzeniami. Jednocześnie jest zmysłowym, wielobarwnym portretem Stambułu, dalekim od zachodnich wyobrażeń.
MOJE ULUBIONE CIASTO (sekcja Siedemnasta)
97 min., Iran, Szwecja, Niemcy, 2024
reżyseria: Maryam Moghadam, Behtash Sanaeeha
scenariusz: Maryam Moghadam, Behtash Sanaeeha
obsada: Lili Farhadpour, Esmaeel Mehrabi
Po śmierci męża i wyjeździe córki do Europy siedemdziesięcioletnia mieszkanka Teheranu Mahin (w tej roli znakomita Lili Farhadpour) czuje się osamotniona. Kobieta marzy o tym, by jesień swojego życia spędzić, mając u boku kogoś, z kim mogłaby dzielić radości i troski dnia codziennego. Podczas jednego ze spotkań przyjaciółki przekonują ją, by chociaż spróbowała dać sobie jeszcze jedną szansę na miłość. Plan Mahin jest prosty – przełamanie codziennej rutyny i ożywienie życia uczuciowego, o którym wydaje się, że dawno już zapomniała. Dowiedziawszy się, że starszy taksówkarz o imieniu Faramarz (Esmaeel Mehrabi) również jest samotny, Mahin postanawia zaprosić go do swojego domu i spędzić z nim wspaniały wieczór. Historia jest także pretekstem, by pokazać, jak mieszkańcy Iranu próbują radzić sobie z opresyjnym, konserwatywnym reżimem.
ARMAND (sekcja Główna)
117 min., Norwegia, Holandia, Niemcy, Szwecja 2024
reżyseria: Halfdan Ullmann Tøndel
scenariusz: Halfdan Ullmann Tøndel
obsada: Renate Reinsve, Ellen Dorrit Petersen, Endre Hellestveit, Thea Lambrechts Vaulen , Øystein Røger, Vera Veljovic
Armand znowu sprawia kłopoty w szkole. Jego ekscentryczna matka (Renate Reinsve) zostaje wezwana na spotkanie z nauczycielką. Ku jej zdziwieniu, w szkole czekają na nią również rodzice innego chłopca. Nikt z obecnych nie wie, co tak naprawdę się wydarzyło. Ten (być może) drobny incydent między chłopcami jest niczym szpila, która przebija balon napięcia pomiędzy ich matkami. Dochodzi do eskalacji konfliktu, gdzie prawda miesza się z kłamstwem, a bohaterki rozpoczynają psychologiczną walkę o uwagę i zaufanie.
Reżyser zamyka akcję w szkolnych salach i kilku godzinach, by stopniowo podnosić emocjonalną temperaturę, a jednocześnie stale zmienia tonację filmu: od dramatycznej, do komediowej. Genialna rola Renate Reinsve, która niedawno zachwycała w „Najgorszym człowieku na świecie”, pozostaje z nami jeszcze długo po wyjściu z kina.
LAS (sekcja Dokument)
84 min. Polska, 2024
reżyseria: Lidia Duda
scenariusz: Lidia Duda
Asia i Marek mieszkają wraz z trojgiem dzieci w Puszczy Białowieskiej, tuż przy granicy z Białorusią. Kiedy spełniali swoje marzenie, kupując dom tuż po studiach, nie mieli pojęcia, co spotka ich w tym małym raju. Zainstalowane w lesie kamery do tej pory służyły im do obserwacji zwierząt. Ale nocne nagrania pokazują, że w lesie pojawili się ludzie – uchodźcy próbujący znaleźć bezpieczną drogę do Europy. Cała rodzina angażuje się w pomoc, mimo braku jakiegokolwiek wsparcia ze strony państwa. Od tej pory las będzie już dla nich zupełnie innym miejscem. Jak wrócić do domu, koło którego umierają ludzie.
NIECH! TO DIABLI! (sekcja Siedemnasta)
90 min., Francja, 2024
reżyseria: Louise Courvoisier
scenariusz: Louise Courvoisier, Théo Abadie
obsada: Clément Favreau, Maïwene Barthelemy, Luna Garret, Mathis Bernard, Dimitri Baudry, Armand Sancey Richard, Lucas Marillier, Lorelei Vasseur, Damien Bilon, Jean-Marie Ganneval, Hervé Parent
Anthony, znany wszystkim jako Totone, to osiemnastolatek, który większość czasu spędza na imprezowaniu z grupą przyjaciół w malowniczym francuskim regionie Jura. Beztroski czas młodego bohatera kończy się z chwilą niespodziewanej śmierci jego ojca. Wówczas Totone musi błyskawicznie dorosnąć i wziąć odpowiedzialność za swoją młodszą siostrę, Claire. Nie mając żadnych oszczędności, postanawia sprzedać sprzęt z niewielkiej wytwórni sera prowadzonej wcześniej przez jego ojca. Kiedy jednak dowiaduje się o konkursie na najlepszy ser Comté, w którym nagrodą jest trzydzieści tysięcy euro, postanawia spróbować w nim swoich sił.
BABYGIRL (sekcja Główna)
115 min., USA, Holandia, 2024
reżyseria: Halina Reijn
scenariusz: Halina Reijn
obsada: Nicole Kidman, Harris Dickinson, Antonio Banderas, Sophie Wilde, Esther McGregor, Vaughan Reilly
Nicole Kidman wraca na wielki ekran w niezwykle odważnej roli w filmie „Babygirl”, który już wzbudza ogromne emocje i poruszenie zarówno wśród krytyków, jak i fanów kina. Produkcja szybko zyskała rozgłos, zwłaszcza dzięki zmysłowej i kontrowersyjnej tematyce oraz wyjątkowemu zaangażowaniu Kidman. „Babygirl” to film wyreżyserowany przez Halinę Reijn, znaną z takich produkcji jak „Bodies Bodies Bodies” i „Instynkt”. Scenariusz został napisany z myślą o Kidman i ma dla niej szczególne znaczenie, ponieważ temat seksualności i potrzeby przełamywania schematów w relacjach międzyludzkich został tu ukazany z kobiecej perspektywy. Film przyciąga uwagę między innymi ze względu na odważne sceny erotyczne, które, jak sama aktorka przyznała w rozmowie z magazynem „The Sun”, były dla niej momentami emocjonalnym wyzwaniem.
ALICJA MAJEWSKA & WŁODZIMIERZ KORCZ – KONCERT (15.02)
Alicja Majewska i Włodzimierz Korcz obchodzą okrągły Jubileusz 50 lat na scenie. Z tej okazji ruszają w wyjątkową trasę koncertową. Duet zaprezentuje swoje największe przeboje w wyjątkowych aranżacjach. Towarzyszyć im będzie Warsaw String Quartet.
Nasi Goście koncertowali w wielu krajach Europy, Azji, a także w ośrodkach polonijnych USA, Kanady i Australii. Wylansowali szereg przebojów, m.in. „Jeszcze się tam żagiel bieli”, „Odkryjemy miłość nieznaną”, „Być kobietą”, „To nie sztuka wybudować nowy dom”. Wielokrotnie nagradzani na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Pani Alicja śpiewa teksty znakomitych autorów – głównie Wojciecha Młynarskiego. Od pięciu dekad współpracuje z kompozytorem i pianistą Włodzimierzem Korczem, autorem muzyki większości jej piosenek.
BEATING HEARTS (sekcja Główna)
166 min, Francja, Belgia, 2024
reżyseria: Gilles Lellouche
scenariusz: Gilles Lellouche, Audrey Diwan
obsada: Adèle Exarchopoulos, François Civil, Malik Frikah, Mallory Wanecque, Alain Chabat, Benoît Poelvoorde, Vincent Lacoste Jean-Pascal Zadi, Élodie Bouchez, Karim Leklou
Wychowany w szemranej dzielnicy zbuntowany nastolatek o imieniu Clotaire zakochuje się w swojej koleżance ze szkoły – Jackie. Chłopak jest oczarowany jej zadziornym charakterem i ciętym dowcipem, które dają o sobie znać już przy pierwszym spotkaniu. Między tą dwójką rozkwitnie wielkie uczucie pierwszej miłości, które będzie musiało stawić czoła najtrudniejszej próbie. Clotaire zostaje bowiem wciągnięty w przestępczą działalność okolicznych gangów i zaczyna kroczyć mroczną ścieżką, która może zniszczyć ich wspólne marzenia. W wyniku niefortunnej kradzieży nastolatek zostaje oskarżony o przestępstwo, którego nie popełnił i trafia do więzienia. Po wielu latach od rozejścia się ich życiowych dróg, oboje odkrywają, że nadal nie potrafią bez siebie żyć. Pytanie jednak czy ta obudzona na nowo miłość zatriumfuje nad pragnieniem zemsty Clotaire’a?
DAHOMEJ (sekcja Dokument)
80 min., Francja, Senegal, Benin, 2024
reżyseria: Mati Diop
scenariusz: Mati Diop
obsada: Gildas Adannou, Habib Ahandessi, Joséa Guedje
26 obiektów opuszcza muzeum w Paryżu, by po ponad stu latach znaleźć się w Królestwie Dahomeju – dzisiejszym Beninie. Owa podróż to nie tylko wydarzenie wagi symbolicznej i politycznej, ale także rodzaj zmartwychwstania. Potężna statua króla Gezo budzi się w muzealnych podziemiach i zabiera głos. Fikcyjny monolog wielkiego władcy tworzy narracyjną warstwę filmu i pozwala obiektom sprowadzonym do roli dzieł sztuki czy etnograficznych ciekawostek odzyskać prawdziwe moce. I przede wszystkim: daje impuls do dyskusji o jakże współczesnych i realnych problemach. „Dahomej” zadaje też kluczowe pytania o to czy można ograbić naród z jego ducha? Jak wyzwolić się z wpływów języka i kultury dawnego kolonizatora? Wybitna reżyserka, Mati Diop, zręcznie prowadzi całą opowieść unikając akademickich pułapek, za to oddając głos młodości, która musi wyciągnąć wnioski z własnej historii.
APETYT NA WIĘCEJ. LA COCINA (sekcja Główna)
115 min., Meksyk, USA, 2024
reżyseria: Alonso Ruizpalacios
scenariusz: Alonso Ruizpalacios
obsada: Raúl Briones, Rooney Mara, Oded Fehr, John Pyper-Ferguson, Laura Gómez, James Waterston, Pia De Laborde Noguez, Shavanna Calder, Lee R. Sellars, Eduardo Olmos
Kuchnia wielkiej nowojorskiej restauracji jest jak mikrokosmos, w którym krzyżują się drogi grupy marzycieli z różnych stron świata. Ich aspiracje i pragnienia boleśnie konfrontują się z rzeczywistością zarządzanej żelazną ręką restauracji. Młoda lecz doświadczona kelnerka Julia i utalentowany kucharz Pedro muszą ukrywać swoją relację. Młodziutka Estela dopiero wchodzi w ten świat. Pracujący tu od lat Max za wszelką cenę chce udowodnić swój talent. Nonzo marzy, by sprowadzić do Nowego Jorku rodzinę. Na wszystkich z góry spogląda właściciel Rashid, dla którego liczy się tylko sprawnie funkcjonujący biznes. Gdy pewnego dnia rano, szef zmiany odkrywa kradzież, wszyscy stają się podejrzani.
KNEECAP. HIPHOPOWA REWOLUCJA (sekcja Główna)
90 min., Irlandia, 2024
reżyseria: Rich Peppiatt
scenariusz: Rich Peppiatt
obsada: Liam Ó Maonlaí, Naoise Ó Dochartaigh, DJ Próvai, Michael Fassbender, Jessica Reynolds
Irlandzki kandydat do Oscara i zdobywca Nagrody Publiczności na Sundance. „Kneecap. Hip-hopowa rewolucja” to szalona komedia o chłopakach z blokowisk, którzy przedawkowali język ojczysty. Reżyser Rich Peppiatt jak najlepszy DJ z wprawą miksuje fakty z czystą fikcją, a prawdziwym, grającym samych siebie raperom towarzyszy na ekranie Michael Fassbender. Daleki od konwencjonalnych biopiców debiut filmowy jest hołdem dla języka: dla rapowanych irlandzkich słów, które niczym pociski wybuchają w twarz brytyjskim okupantom. Ale też dla oryginalnego, za nic mającego kompromisy filmowego stylu. Bohaterowie filmu i autorzy jednej z najgłośniejszych płyt 2024 roku – hiphopowe trio Kneecap z Irlandii Północnej – wystąpi ze swoim głośnym przekazem na OFF Festival Katowice 2025.
AGENT SZCZĘŚCIA (sekcja Dokument)
94 min., Bhutan, Węgry 2024
reżyseria: Arun Bhattarai, Dorottya Zurbó
scenariusz: Arun Bhattarai, Dorottya Zurbó
obsada: Amber Kumar Gurung, Guna Raj Kuikel
W Himalajach leży maleńkie państwo, którego władca bada poziom szczęścia swoich poddanych. Ankieter o imieniu Amber jeździ po kraju, w którym mieszkają głównie buddyści i odpytuje mieszkańców, gdy pracują na polu, siedzą przed chatkami, czy szykują się do medytacji lub modlitwy. Celem rozmów jest wypełnienie formularza, który ma na celu określenie poziomu szczęścia obywatela_ki w skali od 0 do 10.
Film z humorem opowiada o tak ulotnej i trudnej do jakiejkolwiek sztywnej klasyfikacji emocji, jaką jest szczęście. Amber zaczyna zastanawiać się nad własnym życiem. Tańczy, gra na gitarze, wykonuje świetną pracę, ale choć ma 40 lat, nadal szuka miłości. Czy da się zmierzyć uczucia? Czy dążenie do szczęścia może być również szczęściem? Mieszkańcy Bhutanu mają na to odpowiedź.
DZIEWCZYNA Z IGŁĄ (sekcja Główna)
90 min., Dania, Polska, Szwecja, 2024
reżyseria: Magnus von Horn
scenariusz: Magnus von Horn, Line Langebek Knudsen
obsada: Vic Carmen Sonne, Trine Dyrholm, Besir Zeciri, Joachim Fjelstrup, Tessa Hoder, Ava Knox Martin, Per Thiim Thim, Benedikte Hansen
11 nagród na festiwalu w Gdyni, kandydatura do Oscara, Złota Żaba na festiwalu EnergaCamerimage, dwie Europejskie Nagrody Filmowe – to tylko najważniejsze laury dla najgłośniejszej polskiej koprodukcji tego roku. „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna to mistrzowsko skonstruowany thriller psychologiczny, który zagląda w najciemniejsze zakamarki ludzkiej duszy. To mroczna baśń dla dorosłych, w której spotykają się uboga dziewczyna, szlachetny potwór bez twarzy, tchórzliwy książę na białym koniu i czarownica, karmiąca dzieci mlekiem i słodyczami. Tyle że ta historia wydarzyła się naprawdę.
Kopenhaga, tuż po I wojnie światowej. Karoline (Victoria Carmen Sonne), młoda pracownica fabryki, zachodzi w ciążę i z dnia na dzień ląduje na bruku. Gdy na swej drodze spotka Dagmar (nagrodzona w Gdyni Trine Dyrholm), charyzmatyczną właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej, która zaoferuje jej schronienie i pracę w charakterze mamki, trafi w sam środek zagadkowych wydarzeń. Czy relacja między kobietami, początkowo oparta na zaufaniu, wytrzyma konfrontację z mrocznymi sekretami? Jak wiele można wybaczyć komuś, kto w najtrudniejszym momencie wyciągnął do ciebie pomocną dłoń? Karoline – a wraz z nią widzowie – zmuszona będzie do znalezienia odpowiedzi na pytanie o granice dobra i zła.
TO NIE MÓJ FILM (sekcja Siedemnasta)
99 min., Polska, 2024
reżyseria: Maria Zbąska
scenariusz: Maria Zbąska
obsada: Zofia Chabiera, Marcin Sztabiński, Mariusz Saniternik, Elżbieta Karkoszka
Wanda i Janek są ze sobą „od zawsze”. Jednak po 10 latach ich związek przypomina kabel do ładowarki, który pogryzł pies – niby jeszcze ładuje. Po kolejnej kłótni nie wiadomo właściwie o co, podejmują decyzję – udają się na wyprawę ostatniej szansy. Kupują sanki, ładują na nie tylko niezbędne rzeczy i ruszają brzegiem zimowego Bałtyku. Od Międzyzdrojów aż po Piaski. Jeśli nie zejdą z plaży, i nie złamią zasad podróży – zostaną ze sobą na zawsze, jeśli im się nie uda, nigdy więcej się już nie zobaczą.
BOGINI PARTENOPE (sekcja Główna)
120 min., Włochy, Francja, 2024
reżyseria: Paolo Sorrentino
scenariusz: Paolo Sorrentino
obsada: Celeste Dalla Porta, Stefania Sandrelli, Gary Oldman, Silvio Orlando, Toni Servillo
Przyjście na świat małej Partenope jest jak narodziny bogini. Na pięknej wyspie Capri objawia się kobieta idealna, która swą niezwykłą urodą zniewala mężczyzn, jednocześnie wymykając się ich żądzom. Ambitna, ogromnie ciekawa świata, nade wszystko ceni sobie wolność i szukanie własnej drogi przez życie. Od spotkanych na niej mężczyzn, amerykańskiego pisarza, lubieżnego biskupa czy zakochanego w niej do szaleństwa przyjaciela z młodości, uczy się patrzeć na świat pod różnymi kątami. Zanurzona w tętniącym żywiole neapolitańskiej codzienności nigdy nie daje się zdefiniować i ujarzmić.
OMASTA – KONCERT ZAMKNIĘCIA (22.02)
Omasta to jeden z najciekawszych zespołów jazzowych młodego pokolenia, który odważnie łączy jazz z wpływami kultury ulicznej, tworząc unikalne i nowatorskie brzmienie. Zespół czerpie inspiracje zarówno z tradycji muzycznych legend, jak i współczesnych nurtów, co czyni ich twórczość niezwykle autentyczną. Ich podejście spotkało się z uznaniem zarówno wśród słuchaczy, jak i krytyków, zwiastując im obiecującą przyszłość na międzynarodowej scenie muzycznej. Debiutowali w kultowym krakowskim Paul’s Boutique, po czym zostali zaproszeni do otwierania koncertu legendarnego zespołu Slum Village oraz występu na prestiżowym Gent Jazz Festival w Belgii. Aktualnie intensywnie pracują nad nowym autorskim materiałem, który zostanie wydany przez renomowaną wytwórnię Astigmatic Records. Koncert w Łowiczu zakończy europejską trasę zespołu.
Skład zespołu:
Paweł Kowalik – trąbka,
Antoni Blumhoff – flet, saksofon sopranowy,
Bruno Sikorski – fortepian,
Wojciech Roman – gitara basowa,
Nikodem Wikieł – perkusja.
EMILIA PEREZ (sekcja Główna)
132 min., Francja, 2024
reżyseria: Jacques Audiard
scenariusz: Jacques Audiard, Thomas Bidegain
obsada: Karla Sofía Gascón, Zoe Saldaña, Selena Gomez, Camille Cottin, Karla Souza, Diego Luna, Gael García Bernal, Alfonso Herrera, Ana de la Reguera, Marina de Tavira
Jeden z najgorętszych tytułów roku, oscarowy faworyt i przebój ostatniego festiwalu w Cannes, skąd „Emilia Pérez” wyjechała z Nagrodą Jury i Nagrodą dla Najlepszej Aktorki, przyznaną – wyjątkowo – całej czteroosobowej kobiecej obsadzie filmu (Zoe Saldaña, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Adriana Paz). Nowy film Jacques’a Audiarda („Paryż, 13. dzielnica”, „Prorok”) to rozgrywające się w Meksyku porywające widowisko, które nieustannie transformuje: z thrillera w klasyczny melodramat, z musicalu w pełną emocji opowieść w duchu Almodóvara. Bo nieustraszona i roztańczona „Emilia Pérez” jest opowieścią o wolności od wszelkich konwencji i o spektakularnej przemianie, jakiej potrzebuje dziś świat.
Zmiana zaczyna się od adwokatki, Rity (Zoe Saldaña), rozczarowanej prawem, które broni najsilniejszych – bezwzględnych, bogatych mężczyzn. Ale pewnego dnia Rita dostanie od jednego z nich zaskakującą propozycję: bycia towarzyszką na drodze do odkupienia. W tej ryzykownej podróży pozna trzy gotowe na wszystko kobiety, które w pełnym przemocy społeczeństwie macho pragną słuchać swojego serca. Naszedł czas, by zemstę przekuć w zadośćuczynienie, pogardę we współczucie, a strach w zaufanie. „Emilia Pérez” przekonuje, że pora, by świat przestał być czarno-biały. Kipiący energią, zarazem baśniowy i hipnotyczny film Audiarda to aktorski i reżyserski popis, za którego liryczną stronę odpowiadają utwory francuskiej kompozytorki i piosenkarki Camille. Ale w ramy klasycznego musicalu „Emilia Pérez” wkłada współczesną wrażliwość, rozsadzającą stare konwencje, by na ich miejscu zbudować nowy, lepszy świat.
film otwarcia i zamknięcia – 18 zł
pozostałe filmy – 16 zł
karnet (sekcja Główna 11 filmów) – 140 zł
koncerty:
Kapela ze Wsi Warszawa & Bassałyki – 50 zł w styczniu /70 zł w lutym
Alicja Majewska & Włodzimierz Korcz – 160 zł
Omasta – 40 zł w styczniu/ 50 zł w lutym